Jumat, 02 Januari 2015

Duta Besar


Ketika seseorang diputuskan untuk jadi Duta Besar di suatu Negara, ia tidak akan sibuk memikirkan keperluankeperluan hidupnya selama berada di Negara itu. la tidak perlu memikirkan bagaimana saya makan, tidur, tempat tinggal dan lain sebaginya. 

Kepenluan seorang Duta Besar yang mewakili sebuah Negara telah dicukupi dan dijamin oleh pemerintahan/Negara yang mengutusnya. Di samping itu seorang Duta Besar sangat besar pengaruh dan kedudukannya, begitu dihormati dan disegani. Orang-orang dan Negara lain tidak akan berani mengganggunya karena di belakang seorang Duta Besar ada jutaan rakyat yang diwakilinya dan tentu akan membelanya jika kehormatannya diganggu atau jabatannya dilecehkan. Suara Seorang Duta Besar adalah suara bangsa yang diwakilinya, pendapatnya adalah pendapat rakyat yang diwakilinya. Kebijaksanaannya pun adalah kebijaksanaan negaranya.

Dai pun demikian adanya. Allah Swt. telah melantik ummat akhir zaman mi sebagai umat dawah yang mempunyai tugas meneruskan kerja dawah nabinya ke seluruh alam. Maka tidak perlu mengkhawatirkan mengenai masalah-masalah keperluan. Semuanya telah dijamin oleh Allah Swt. sebagaimana seorang Duta Besar tidak disibukkan dengan urusan keperluan hidupnya tapi ia berkonsentrasi pada tugas dan pekerjaannya sebagai wakil suatu Negara. Apabila seorang dai berkonsentrasi pada usaha menarik hidayah ke seluruh alam maka Allah Swt. akan menjamin penyelesaian masalah-masalah dunianya (keperluan hidupnya). Bagi seorang dai berlaku rumus: “Kekuatan yang dihantar bersama kekuatan yang menghantar.”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar